De jeugd heeft de toekomst. Koninklijke harmonie St. Cecilia bouwt aan de toekomst door het aanbieden van een gedegen jeugdopleiding. Voorop staat het plezier in het musiceren, kwaliteit van de opleiding en het ontwikkelen van een band tussen de jeugdige leden. De opleiding begint met AMV-blokfluit op de basisschool, gevolgd door instrumentles, AMV, en samenspel aan Academie Voeren-Riemst. In Jeugdorkest Mherimba wordt een start gemaakt met het samen musiceren, wat de opmaat is naar deelname in het grote orkest. De Opleidingscommissie coördineert de leerlingenopleiding en de begeleiding van Mherimba.

AMV-blokfluit

De eerste stap in de muzikale ontwikkeling zijn de AMV-lessen die plaatsvinden op basisschool ‘De Den’ in Mheer. Deze opleiding wordt verzorgd door Ellen Giebels. Spelenderwijs krijgen de kinderen een basisopleiding in notenleer. Er wordt gewerkt met de blokfluit, maar ook met boomwhackers. De kinderen maken kennis met de verschillende instrumenten in een orkest.

Sinds vele jaren wordt deze opleiding aangeboden als samenwerking tussen Koninklijke Harmonie Mheer, Harmonie Amicitia Banholt en sinds enkele jaren Harmonie Berggalm uit Noorbeek. Aan het einde van dit eerste lesjaar kiezen de leerlingen een instrument en vervolgen zij de lessen bij hun eigen vereniging.

Academie Voeren-Riemst

Sinds een aantal jaren volgen de leerlingen de muziekopleiding aan Academie Voeren-Riemst in Voeren. De leerlingen krijgen een goede opleiding door gekwalificeerde muziekdocenten. Voor het vervoer naar Voeren verzorgt de opleidingscommissie een ingenieus carpoolsysteem, die het vervoer tussen de ouders verdeelt.

De leerlingen starten in de tweede graad die bestaat uit wekelijks 2 uur muziekleer en een uur instrumentles. De tweede graad duurt 4 jaar. De meeste leerlingen treden in de loop van de tweede graad toe tot Jeugdorkest Mherimba.

In de derde graad ligt naast de instrumentlessen de nadruk op Muzikale en Culturele Vorming met als belangrijk onderdeel het groepsmusiceren.

De leerlingen krijgen de mogelijkheid de opleiding in de vierde graad te vervolgen (3 jaar). Hier worden de instrumentlessen aangevuld met lessen groepsmusiceren. Een leerling die de vierde graad succesvol afrondt heeft een basis die toegang biedt tot het conservatorium.

Opleidingskosten

De AMV-opleiding op de basisschool kost €30,00 per jaar. De kosten van de opleiding aan de Academie Voeren Riemst voor de jeugd worden door de harmonie betaald. De ouders verzorgen het vervoer van en naar Voeren. Voor volwassenen worden de kosten van de opleiding in overleg vastgesteld.

Opleidingscommissie

De opleidingscommissie bestaat uit Annemiek Berndsen, Charlotte Dobbelstein, Stefan Hermans, Rudy Lemlijn en Leonie Titulaer.U kunt contact opnemen met hen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Leerlingendag

Jaarlijks wordt er door de gezamenlijke leerlingenopleiding van Mheer, Banholt en Noorbeek een leerlingendag georganiseerd. Het ene jaar is een uitstapje naar een pretpark of naar een zwemparadijs. Andere jaren is er een activiteit rondom een van de harmoniezalen met als hoogtepunt een overnachting in de zaal.